Kampanja kannustaa nikotiinittomaan arkeen
Satakunnassa nuoret käyttävät nikotiinituotteita, erityisesti nuuskaa entistä arkipäiväisemmin. Nuuskan käyttöä pidetään normaalina ja nuorten keskuudessa nikotiinituotteiden terveyshaittoja vähätellään. Tähän haluaa puuttua Nikotiiniton normi –kampanjalla. Sen tavoitteena on viedä ajatusta nikotiinittomasta arjesta nuorten keskuuteen positiivisin keinoin.

Nuorten tupakointi on vähentynyt viime vuosikymmenen aikana Satakunnassa kuten muuallakin Suomessa. Sen sijaan nuoret käyttävät muita nikotiinia sisältäviä tuotteita, kuten nuuskaa. Nuuskan käyttö on lisääntynyt nuorten keskuudessa huolestuttavasti eikä nikotiinituotteiden haittoja havaita tai ymmärretä.
-Kampanjan avulla on tarkoitus vahvistaa nikotiinittomuuden normia positiivisella asenteella ja herätellä niin nuoria kuin aikuisiakin miettimään, ohjaako sosiaaliset suhteet ja sosiaalinen tilanne omaa päihteidenkäyttöä, kommentoi kampanjan ideoinut sosionomiopiskelija Juulia Pihlajaviita.
Huolimatta ympärillä olevien ihmisten toiminnasta, päätös olla käyttämättä nikotiinituotteita tulee olla jokaisen oma.
– Nuoruudessa kavereiden vaikutus omaan käyttäytymiseen on todella voimakasta. Muiden toiminta viestii, miten porussa on hyväksyttävää toimia. Tämä pätee myös päihteiden käytössä. Nikotiiniton normi -kampanja kannustaakin pohtimaan, voisiko porukassa olla hyväksyttyä toimia toisin, esimerkiksi olla käyttämättä nuuskaa. Sillä voi olla myönteinen vaikutus muidenkin käyttäytymiseen, kommentoi hankekoordinaattori Tellu Rosenqvist.
Kampanjan avulla herätellään myös aikuisia miettimään nikotiinituotteiden käyttöä lasten seurassa. Aikuinen ja erityisesti vanhempi päättää, millaisessa ympäristössä lapset kasvavat ja millaisen mallin he saavat myöhempään elämäänsä päihteiden käytöstä. Päätös altistaa lapsi päihteille on samalla päätös lapsen puolesta.
Nikotiiniton normi -kampanjan järjestävät Satakunnan ehkäisevän päihdetyön toimijat. Kampanja toteutetaan toimijoiden sosiaalisen median kanavissa 21.–25.3. Päivitykset löytyvät tunnisteilla #nikotiinitonnormi, #munnormi, #selväsatakunta, #suojelenuorta ja #ept. Kampanjasloganin ja -kuvat on toteuttanut Juulia Pihlajaviita.
– Kuvia jaetaan päivittäin kampanja-aikana eri somekanavissa. Toivomme, että mahdollisimman moni lähtee mukaan jakamaan kampanjan sanomaa ja kuvia omille verkostoilleen. Näin saamme tehostettua viestin sanomaa entisestään, kehottaa koordinaattori Anna Kenni.
Kampanja on osa valtakunnallista Pakka-toimintaa. Paikallisen alkoholipolitiikan toimintamalli (Pakka) on paikallisten alkoholi-, nikotiini- ja rahapelihaittojen ehkäisyyn kehitetty menetelmä. Pakkaa toteutetaan paikkakunnalla tai alueella koko yhteisön voimin.